Søppeltømming

1

I dag hadde jeg besøk av Åge Ørn. Han hadde hørt at jeg har hatt problemer med lekkasje i det automatiske vanningsanlegget mitt, og slikt har han greie på. Vi kikket på vanningskomputeren (vk) og rørsystemet. Det var en åpenbar feil på ledningen, en kopling hadde løsnet og gitt vannet fritt leide ut av systemet. En annen mulig årsak er at vk kan være defekt og må byttes. Jeg får sjekke i morgen. Uansett kommer jeg til å bytte vk, jeg har nemlig allerede en helt ny Gardena-sak liggende. Jeg kjøpte den på H-neras for en slikk og ingenting for et års tid siden, i en restekasse. Jeg har den i skapet i uåpnet emballasje. Morro.

Åge Ørn og jeg har en nabo, Emma. Hun er gift med Havel, en kolshemmet, fyldig kar, vanligvis sittende i rullestol. Når han må ha seg en blås, jumper han ut av stolen og lusker rundt hjørnet. Der, ute av syne for Emma, hengende over naboens gjerde, trekker han fram røykpakka fra taxfree-en og tar seg en velfortjent blås. En slik tur blir aldri av lang varighet,  han må raskt tilbake til Emma og oksygenflaska og koble seg til sistnevnte.

Havel er av den litt tunge typen, jeg tenker først og fremst på vekten, så han har begynt å trimme, på treningssenter. Ifølge Emma så er han ordentlig motivert. Han liker nemlig så godt å iakta de yngre, lettkledde negressene som er med i trimmen. Jeg vet ikke hva slags øvelser han deltar i, eller om han der også har med seg oksygenflaska, men det er jo fint at han får lyst til å trimme.

For øvrig hører jeg at Emma er med på trimmen hun også. Kan de delta er jo det fint, jeg vil nok si at begge har behov for litt aktivitet. Der hjemme er det for eksempel Emma som tømmer søpla. Dunkene er plassert i rundkjøringa, 90 m unna. For ikke å la trimmingen ta overhånd, kaster hun søppelposen inn i bagasjerommet på bilen og kjører bort med søpla. Ikke vet jeg om det er trange hengsler på bagasjerommet, men hun kjører med lokket oppe.

Turen til søpla går i en enveiskjørt gate som munner ut i ovennevnte rundkjøring. På sin vei passerer hun husene til Solrun og Andreas, Ukra, vårt hus, Jagge og Tonje, Oddleif, Roar og Lillemor, pastoren, Osmund og Ingrid, Karlsens, Finnis, Adele og Børre samt Åge Ørn og Edel.  For et par uker siden hadde Emma tre søppelposer å kaste. En tur, tenker du, men neida. Tre turer ble det. Etter første sekkekast var det inn i bilen igjen, passerer pastoren samt  Osmund og Ingrid, kjører ut av rundkjøringen og inn på den enveiskjørte veien retning hjem. Der passerer Karlsens og Finnis, og framme ved Adele og Børre saktner hun farten og kjører sakte forbi samtidig som hun kikker vaktsomt og interessert over gjerdet og inn mot uteplass og inngangsdør, smilende med et stort glis som vi er blitt kjent med etter hvert. Hjemme hos seg selv kaster hun inn nok en søppelpose, og runden gjentar seg, likeens en runde nummer tre, i løpet av 6 minutter.

Emma har ikke et reaksjonsmønster som majoriteten i befolkningen, det må en anta ut fra søppeltømmeepisoden.

post

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

About PyS

Living in Norway. As alternative stays in Spain.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

