Ikke mer kake

2

Det er noen småfugler som forbereder å bygge rede under taksteinen på tilbygget mitt. I det jeg klatrer opp for å tette åpningen, roper Roar på meg. Ta med kjerringa, sier han. Vi låser og går over. Jeg tenkte dere ville ha siste nytt om Oddleif, sier han. Der sitter Oddleif, han har fått ny krage som skal sitte i to måneder. Den har låst hodet hans ennå mer fast enn den forrige. Han falt og brakk nakken i leiligheten sin for over en måned siden. Etter mye om og men ble han operert og ble liggende på rygg i flere dager. Han fikk besøk av flere av naboene, men han avslo besøk av Emma. Hun uttalte til Roar og Lillemor at nå må Oddleif forstå at han må slutte å drikke. Selv har han forklart at den kvelden han falt hadde han vært ute og drukket to glass vin. “Det er ingenting for en nordlending”, hevdet han, og vi andre kunne bare erkjenne at det nok er sant.

Lillemor kom innom sånn midt på dagen. Praten gikk om stort og smått. Mens vi satt der kom en rørlegger og parkerte foran hos Evita og Ståle. De har litt lekkasje i forbindelse med en oppvaskmaskin og hadde gjort avtale med en bekjent. De var imidlertid nødt til å ta seg en mosjons- spasertur i dag også, men turen var taimet slik at de var tilbake bare minutter senere enn den besøkende. De er meget opptatt av helsen og at ikke kroppen skal ese ut, eller la oss si at de er opptatt av utseendet generelt. For eksempel har Evita fortalt at hun skal bytte ut tennene i underkjeven. M.a.o. trekke tennene og sette inn implantater. Overkjeven har hun allerede tatt, så snart stiller hun med et 100 % falskt smil.

Et annet eksempel på forsiktig omgang med usunn mat er når Evita og Ståle var på besøk hos en av naboene og det ble servert kake. Da Ståle rakk fram handa for å ta et kakestykke til, kom Evitas hånd og la seg over Ståles. Betydningen var klar: Ikke mer kake nå, Ståle, og han måtte beskjemmet trekke hånden sin tilbake.

Selv er jeg heldigvis bestykket med en fru som oppmuntrer til kakespising. Hun er restriktiv med sitt eget inntak av søtsaker. Og jeg må jo si at jeg syns hun er søt som hun er. Trenger liksom ikke ekstra påfyll. Og jeg er jo dobbelt heldig, jeg har henne – og kakene hennes.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

About PyS

Living in Norway. As alternative stays in Spain.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

